İşin sahibi fikir sahibi olan değil, işi hayata geçiren kimse odur. Sadece hayata geçiren değil, müşterilerin taleplerini dinleyip en uyumlu şekilde uygulayan kimse işin sahibi odur.
Gerçek hayatta ortaklık konusunda en yakın arkadaşınız dahi olsa sıkıntı yaşamak oldukça olası. Bu sebeple işi tek başına sahiplenen ancak işin paydaşları olacak kişileri ortak eden bir anlayış pratikte daha doğru. Böylece karar alma süreçlerinden yalnızca işin sahibi olan kişi sorumlu olacak ve işi yapacak diğer kişileri bu kişi işe alacak ve ortak yapacaktır. Bu türden bir ortaklıkta her paydaşın ortaklık sebebi ve yetkisi belli olmalıdır. Ortaklık yapısı ve doğru kişileri tespit etmek için başlangıçta ciddi zaman ayırın. İşiniz için gerekli, olmazsa olmaz kişilerle çalışın.
Eğer kendi ayaklarınız üzerinde durmadan, belli bir birikiminiz olmadan girişimci olmak istiyorsanız belki de en önemli faktör aileniz. Ailenizin size sabretmesi, destek olması şart. Sizin kabiliyetlerinizi iyi bilen kişilerin size para vermiş olması da çok faydalı.
Tecrübeli yatırımcılar önce insanlara, sonra fikirlere yatırım yaparlar. Yıldız takımınızın detaylarını paylaştığınızdan emin olun. Bu şirketi neden bu ekibin yönettiğini, yeteneklerinin neler olduğunu anlatın. Bugüne kadar kurucuların başardıklarından söz edin. Ayrıca takımınızdaki eksikliklerden de bahsedin. Girişiminizi destekleyen ve isminin sizin girişiminizle anılmasından çekinmeyen destekçiler bulun.
Yatırımcılarınızın konuyu kolayca kavrayıp, başkalarına da anlatabileceği kadar net ve basit ifadeler kullanın. Müşterinin hangi acısına deva olacaksınız? İş modeliniz nedir? Nasıl para kazanacaksınız? Önünüzdeki 3-5 yıl içerisinde şirketinizin durumunu nasıl görüyorsunuz? Müşteri sayınız ne kadar artacak? Metrikler belirleyin ve varsayımlarınızı rakamlarla destekleyin.
Girişimcilik yan gelip yatma yeri değildir. Kendi işinizde çalıştığınız kadar kimsenin işinde çalışmayacağınıza inanarak yola çıkın. Küçük şirketlerde yardımcı personel çok kısıtlıdır. Eski görevlerinizde yapmadığınız birçok detay işi yapmak zorunda kalacaksınız; bunu bir öğrenme fırsatı olarak görün ve mütevazı olun.
Pazarınızı tüm detayları ile öğrenin. Başarılı bir sektör tecrübeniz olması işlerinizi kolaylaştıracaktır. Pazarın beklentisinden, gerçek ihtiyacın ne olduğundan emin olun. Üstün yeteneklere sahip bir takımınız olabilir, işinizde çok yıllık deneyime sahip olabilirsiniz fakat gireceğiniz pazarı bilmezseniz başarısız olursunuz.
Şeffaflık politikası izleyin. Yatırımcılarınızdan çalışanlarınıza kadar herkese karşı şeffaf bir yönetim sergileyin. Kötü haberleri saklamayın. Takımınızla periyodik olarak konuşun, açık olmaları için cesaret verin.
Planlar, projeler yeni koşullar karşısında değişim gösterebilir. Değişikliklere açık olun. Sürekli geliştirin. Şirketin daha önce karşılaşmadığı durumlara karşı esnek ve dinamik olabilmesi için yeni yaklaşımlar geliştirin. Yeni koşullara direnç oluşturmak yerine çözüm olun. Takımınızı da problem değil çözüm odaklı olması için destekleyin.
Müşterilerin geri bildirimlerini dikkate alın. Yaşadıkları problemleri eleştirel yolla da olsa paylaşan her müşterinin verisi kritiktir. Ürününüzün dışarıdan nasıl göründüğünü, gerçek kullanılabilirliğini ancak son kullanıcılardan öğrenebilirsiniz. Müşteriye ürününüzün daha yararlı olması için nasıl değişmesi gerektiğini sorun.
Aydın Koç
Keiretsu Forum Türkiye
Kurucu Ortak
aydin.koc@artofmobility.com/keiretsu