GİRİŞİMCİLERE TAVSİYELER
Girişimcilik denince hep başarı hikayelerini takip ediyoruz. Halbuki girişimciliğin vatanı ABD’de 10 girişimden 9’u başarısız oluyor ne yazık ki. Bu rakamlar özellikle genç girişimciler için motive edici bir istatistik değil belki ama dikkate almakta fayda var. İyimserlik ve pozitif düşünmek bir girişimcide olması gereken özellikler olsa da her girişimcinin bir miktar gerçekliğe de ihtiyacı var. Bu gibi istatistikler girişimcileri vazgeçmeye değil daha akıllıca davranmaya teşvik etmelidir.
1999 yılında e-ticaret alanında kendi girişimini kurmuş ve 15 yıl boyunca yönetmiş bir girişimci olarak başarı da başarısızlık da nedir az çok biliyorum. Başlangıçta çok iyi tanımadığım bu yeni sektörde ben de zaman zaman hayal kırıklıkları yaşadım, umutsuzluğa kapıldım. Fakat vazgeçmedim. Sanırım bir başarı kriteri olarak sayılabilecek istikrar ve devamlılığı yakaladım. 15 yıllık bu yolculukta birlikte start aldığımız büyük, küçük yüzlerce girişimin yok oluşuna şahit oldum. Ama daha önemlisi az sayıda hayatta kalanların bunu nasıl başardıklarını gözlemleme şansım oldu.
Başarılı girişimlerin birçok özelliği vardır. Hepsinden tek tek bahsetmeyeceğim. Bunun yerine benim için en önemli olan birkaçını paylaşmak istiyorum.
Başarılı girişimlerde sunulan ürün veya hizmet pazar için mükemmeldir.
Bir ürün veya hizmet sunmak için zaman harcayacaksanız, o zaman önce doğru pazarda doğru ürün ya da hizmet olduğundan emin olmalısınız. Birçok başarısız girişimcinin ortak noktası ihtiyaç duyulmayan, istenmeyen ürünler veya hizmetler üretmeleridir.
Başarılı girişimci sorumluluk alanında olsun olmasın işiyle ilgili hiçbir konuyu gözardı etmez.
İyi bir ürün fikri ve güçlü bir ekip, sürdürülebilir bir iş garantisi değildir. İş süreçlerinizi ve delege ettiğiniz işlerde yaşanan problemleri gözardı etmemelisiniz.
Güçlü bir ekibe sahip olsanız da girişimlerde işler çok daha organiktir, yani roller ve sorumluluklar çakışacaktır. Yöneticilerin birbirleri ile koordineli çalışmaları her zaman daha etkilidir. Girişim sürecinin en önemli bileşenlerinden iş süreçleri, iş modeli ve ölçeklenebilirlik gibi konular bazen sıkıcı olabilir ve gözardı edilebilir. Ancak eğer gereken önem verilmezse küçük sorunlar büyük problemlere dönüşebilir.
Başarılı girişimciler, sadece belirli konulara odaklanan değil, işin tamamına odaklanan ve ekiplerini doğru yönlendirebilen kişilerdir.
Başarılı girişimlerde iş hızlı büyür, büyümelidir. Ancak hızlı büyümek kadar sağlıklı büyümek de önemlidir.
Hızlı büyüme girişimcilerin istediği, yatırımcıların aradığı ve pazarların ihtiyaç duyduğu bir şeydir. Hızlı bir büyüme pazarda harika bir fikrin işaretidir.
Finansmana ihtiyaç duyduğu halde bir şirket yeteri kadar hızlı büyümediğinde ciddi sıkıntı yaşar. Bu sonun başlangıcıdır.
Bir girişim, aylarca çalıştıktan sonra tek haneli büyüme oranları ile tatmin olmamalıdır. Eğer büyüme belirli bir süre sonra gerçekleşmezse muhtemelen büyüme olmayacaktır. Büyümeyen bir şirket küçülmeye, bir süre sonra da yok olmaya mahkumdur.
Girişimlerin başarısızlığa uğramasındaki en önemli etkenler nakit ve bilgi eksikliğidir. Girişimcilere nitelikli yatırım imkanı sunan yatırım ağları ile iletişim içinde olmalarını tavsiye ederim. Para kadar değerli olan bilgi ve tecrübe desteği önemlidir. Girişiminiz hızlı ve sağlıklı bir şekilde büyüyebilirse, – rekabet edememek, müşteri kaybetmek, personel kaybetmek ve en önemlisi tutkunuzu kaybetmek – gibi olumsuz şartlar da ortadan kalkacaktır. Nitelikli yatırım ağlarına üye yatırımcılar, girişimcilere finansman desteğinin yanı sıra bilgi ve tecrübelerini de aktarırlar ki, bu girişimci için paha biçilmez bir avantajdır. Sonuç olarak erken dönemde sağlıklı büyüme, gelecekteki başarının kesin bir işaretidir.
Başarılı girişimlerde ekip çalışması esastır ve başarılı bir ekip kriz dönemlerinde sorunların üstesinden nasıl geleceğini bilir.
Her girişim bir grup insan tarafından desteklenmektedir. Kurucu ekip çok yönlü olursa, başarılı olma şansı o kadar yüksek olur.
“Çok yönlülük” genellikle sınırlı bir anlamda, birden fazla beceri veya yeteneğe sahip olmak gibi görülür. Girişim ortamında çok yönlülük, bir kişinin beceri setinden çok daha fazlasını gerektirir. Zihniyet içerir. Başarılı girişimlerde ekipler, ürünleri değiştirme, yeni bir pazarlama yaklaşımı benimseme, endüstrileri değiştirme, işi yeniden markalama ve hatta bir işi yıkma ve baştan başlama becerisine sahip olmalıdır.
Sorunlarla mücadele ederken birbirini tamamlayan ekipler, zorlu zamanlarda birlikte uyumlu bir şekilde çalışmanın eşsiz özelliğine de sahiptirler.
Birden fazla kurucu ortakla faaliyet gösteren girişimlerin, her ne kadar karizmatik olursa olsun tek bir kurucu ile yol alan girişimlere göre daha yüksek başarı oranına sahip olduğunu görüyoruz.
Sonuç olarak pazara ve ihtiyaca uygun ürünler sunan, hızlı ve sağlıklı büyüyen ve bu büyümenin getireceği yeni zorluklarla mücadelede doğru ekiplere sahip olan girişimler, istikrar ve başarıyı yakalar.
Sizin girişiminiz de eğer bu yukarıda saydığım özelliklere sahipse, o zaman kendinizi büyük bir başarı için hazırlanıyorsunuz demektir.