“2019’da özellikle ticareti kolaylaştıracak gelişmeler hayata geçiyor olacak.”
Yeni yılda şirketlerin radarında olması gereken trendlerin neler olduğuna bir bakalım. 2019’da özellikle ticareti kolaylaştıracak gelişmeler hayata geçiyor olacak.
Fijital
E-Ticaret artmakla beraber fiziksel mağazalar hala satış sürecinde önemli rol oynuyorlar. Teknoloji gerçek dünyanın içine girdikçe mağazalar bir Deneyim Merkezi’ne dönüşüyor. Müşteriyi hem fiziksel hem de dijital dünyada yakalamak ve ikisi arasında yumuşak bir geçiş olması artık şart oldu.
Lojistik İnovasyonları
E-Ticaretin hızlı yükselişiyle birlikte daha hızlı sevkiyat önemli bir rekabet aracı haline geldi. Bu da lojistik şirketleri için işlerin eski yapılış şeklini geçersiz kılan bir durum. Lojistikte inovasyon için büyük şirketlerde Amazon, KOBİ’lerde ise ABD’den ShipBob iyi birer referans. Türkiye’deki kargo şirketlerinin de inovasyonu hızlandırmaları için zaman geldi geçiyor.
Sosyal İzolasyon
İnsanlar hayatlarını giderek daha yoğun bir şekilde akıllı telefonlar üzerinden yaşıyorlar. Fiziksel temaslar dijital güncellemelere dönüşüyor. Bunun sonucunda ortaya çıkan gerçeğin adı “yalnızlık”. Sosyal medya insanları asosyal hale getirebiliyor, mutsuzluk, endişe, ve hatta depresyona yol açabiliyor. Uzun süre pasif bir şekilde yazılanları okuyan kişiler kendilerini daha kötü hissettiklerini söylüyorlar. Apple kişilerin kontrolü ele alması için işletim sisteminde zamanın nereye harcandığını gösteren bir özellik ekledi. Sosyal yalnızlığı kıracak işler fırsata dönüşebilir.
S-Ticaret
Sosyal medya bu derece yoğun izlendikçe sosyal medya platformları da doğal olarak bu ilgiyi paraya dönüştürmek için ürünlerini değiştirmekte. Instagram, alışverişi entegre etmek için hamleler yapıyor. Stories’in alışverişe dönük bir çeşidi ile kullanıcıların bir etikete tıklayarak satınalma için doğrudan markanın sitesine gidebilmesi gündemde. Snapchat ile Amazon da ürünün bir fotoğrafını çekip Amazon’dan alma konusunda işbirliği içerisinde. Sosyal Ticaret 2019’un gelişim alanlarından biri.
Teknoloji Destekli Alışveriş
Online alışveriş hayatı kolaylaştıran birşey kuşkusuz, ama sıkıntıları da yok değil. Özellikle giysi alışverişlerinde insanların üzerlerine uyan giysiyi ilk seferde bulması şansa bağlı. Japon e-ticaret devi Zozo müşterilerine sensörlerle işlenmiş üzerlerine oturan bir tulum giydirerek hassas ölçülerini alıyor. Artık insanlar giysilere değil, giysiler insanlara uyacak. Startup şirketi Vyking de evde sanal ayakkabı deneme uygulaması başlattı. Bunlar gibi Evde Artırılmış Gerçeklik uygulamaları hız kazanacak.
Yorum Kültürü
Online satış platformları ile başlayan kullanıcı değerlendirme ve yorumları bir kültüre dönüştü. Bir satıcının itibarı ve ürünlerin ticari başarısı artık bu yorumlara bağlı. Amazon yeni açmaya başladığı fiziksel mağazalarda yalnızca yüksek puanlı ürünleri satıyor. Uber ise yalnızca sürücülerin değil, kullanıcıların da puanlarını takip ediyor. İtibarın emtialaştığı bir dönem bu.
Hiper-Fenomen Etkisi
Sosyal medyada sivrilen etkileyiciler “kanaat önderleri”ne dönüştüler. Haberlere de konu olan Ryan adlı yedi yaşındaki çocuk oyuncak tanıtımı yaparak yılda yirmiiki milyon dolar kazanıyor! Ryan’ın onyedi milyon takipçisi olduğu söyleniyor. Etkileyicilerin yayınladığı kısa videolar bir markayı zirveye de çıkarabilir, batırabilir de.
Shoptainment
Türkçe’ye Alışverence olarak çevrilebilecek bu trend alışveriş ve eğlenceyi biraraya getiriyor. Müşterilerin alışverişi eğlendirici bir zaman geçirme yolu olarak görmelerini teşvik etme bu yaklaşımın özünü oluşturuyor. Mağazalarda yaşatılan deneyim, animasyonlar, mağaza içi radyo stüdyoları, ürünler etrafında hikayeler oluşturup yayınlama, AVM’lerde canlı müzik ve diğer gösteriler hep bunun bir parçası.
Deneyim Ekonomisi
Ticarette başarı giderek müşteri deneyimine dayanıyor ve müşteriler üstün veya beklenmedik bir deneyim yaşadıkları ürünleri/hizmetleri tercih ediyor ve öneriyorlar. Hatırda kalır, kişisel, duygulara hitap eden, ve inovatif dokunuşlar farklı bir deneyimin anahtarları. Bu konuda da şirketler için ciddi fırsatlar var.
Ali Özgenç
ali@algoritmaconsulting.com