canKeiretsu Forum Türkiye Genel Müdürü Can K. Methson, StartUp dergisine verdiği röportajda yatırımcıların ilgisini çekecek başarılı sunumların ipuçlarını verdi.

 

Girişimciler, iyi bir fikri ve projesi olanlar size yaptıkları sunumlarda nelere dikkat etmeli?

 

Yatırıma ve iş modelinin nasıl büyütülebilir olduğuna dikkat etmelerini ve bu konulara yoğunlaşmalarını tavsiye ediyoruz. Ürün ya da hizmet çok yaratıcı ve piyasada yeri olan bir model olabilir; lakin ürünü piyasa şartları içerisinde belli bir konuma getirecek ve gelir sağlamasını sağlayacak olan yaratıcı iş ve gelir modelleridir. İyi bir fikrin asla tek başına maddi karşılığı olmadığını mutlaka göz önüne almalılar.

 

Bu anlamda iyi bir sunum nasıl olmalı? Nasıl hazırlanmalı?

 

Sunum konusunda çok yaratıcı olabilirler. Bu konuda doğrudan tavsiye de bulunmak çok zor. Her gün çok yaratıcı sunumlar görebiliyoruz. Lakin sunum kısa ve çok net olabilmeli. 8 – 10 dakikadan fazla sürebilecek sunumlar dikkat dağıtıcı oluyor. Sunumun içeriği çok önemli! Sunum tamamlandığında, mutlaka girişimci ekip, hangi ihtiyaca çözüm ürettiği, pazar ve müşteri kitlesi, mevcut ya da olası rakipler, yarattığı farklılık, gelir modeli, en az üç yıllık finansal öngörüleri sunum içerisinde yer verebilmelidir. Ayrıca sunumun sonunda olası, soru cevaplar için ek sayfalar hazır bulundurulması iyi olacaktır.

 

 İyi bir sunumun içinde özellikle hangi detaylar mutlaka olmalı?

 

Girişimci ekip ve ekibin neden bu projeyi en iyi şekilde ayağa kaldırabileceği çok iyi anlatılmalıdır. Yatırımcılar öncelikle ekibe ve ekip niteliğine yatırım yaparlar. Ayrıca hangi ihtiyaca çözüm ürettiği ve yarattığı farklılık diğer çok önemli iki detaydır.

 

Girişimciler sunumlarda en çok hangi hataları yapıyorlar? Yatırımcı olarak sizi yatırım kararından uzaklaştıran hatalar neler oldu/oluyor? 

 

Girişimciler çok fazla ürün odaklı sunum yapıyorlar. Ürün ya da hizmetleri belki de hiçbir zaman kullanmayacak olan yatırımcılardan ürünlerini beğenmelerini bekliyorlar. Ürün ya da hizmet öncelikli konumuz değil. Bizler gelir modeli ve yatırımın piyasa şartlarındaki karşılığına odaklanıyoruz. Fazla ürün odaklı olan sunumlar her zaman kaybetmeye mahkum oluyorlar. Yatırımcıya, satış yada pazarlama uzmanlarının yaptığı şekilde sunum yapılmamalıdır. Sunum sonunda önemli olan yatırımcıya kendine soru sordurabilmek ve projeyi yatırım karşılığı olan, olası yatırımcısına belli bir exit vaat edebildiğini anlatabilmektir.